Pamat info par Xenon spuldzēm
HID Xenon priekšējie lukturi debitēja BMW 7. sērijā 1992. gadā. Sistēma izmantoja neekranētu, nenomaināmu degli. Šāda veida spuldzēm atšķirībā no halogēnām nav nekāda veida kvēldiega. Tas izlaiž ļoti augsta sprieguma elektrisko strāvu starp diviem kontaktiem. Stikla kameras iekšpusē ir gāzu maisījums, tostarp ksenons, argons un iztvaicēti metāli, piemēram, dzīvsudrabs un metālu halogenīdi. Faktiski strāva izkausē metāla tvaikus un pārvērš tos plazmā.
HID sistēmas (pazīstamas arī kā gāzes Izlādes spuldzes) nodrošina par 200% vairāk
Gaismas uz ceļa nekā standarta Halogēna spuldze. HID spuldzes dod no 2800 līdz 3500 lūmeniem,
no 35 līdz 85 voltiem, salīdzinot ar no 700 līdz 2100 lūmeniem, standarta halogēnā.
HID spuldžu vidējais kalpošanas laiks ir 2000 stundas, salīdzinot ar standarta spuldzi, kas ir no 450 līdz 1000 stundām.
Spuldzēm ar “R” (D1R, D2R, D3R, D4R) ir necaurspīdīgs pārklājums, kas nosedz spuldzes daļas. Šīs spuldzes ir paredzētas izmantošanai īpaši izstrādātā reflektora priekšējo lukturu optikā.
“S” tipam (D1S, D2S, D3S, D4S) šāda pārklājuma nav, jo tas būtu jāizmanto projektora optikā. Tam parasti ir par 300–400 lūmeniem vairāk nekā tā “R” līdziniekiem.
Šiem “D” sērijas HID vienmēr ir kvarca apvalks un loks, kas atrodas vienā un tajā pašā vietā. Tas nedarbojas ar zemsprieguma līdzstrāvu, bet tam ir nepieciešami balasti ar ārējiem vai iekšējiem aizdedziņiem, kas pārvērš strāvu maiņstrāvā un rada augstsprieguma impulsu, lai radītu dzirksteli.
_______________________KO NOZĪMĒ ŠIE VEIDI ?____________________________
Vispirms bija D1R un D1S. Automobiļu ražotāji, piemēram, Audi, Ford un Mercedes Benz, jau kopš 1990. gadiem izmanto ksenona lukturus. Šīm spuldzēm ir starteri, kas ir iebūvētas spuldzes pamatnē.
Pēc tam nāca D2 vieglā tipa sērija. Š;im spuldzēm nav pamatnē integrēti starteri, lai spuldzes būtu daudz mazākas.
D1 un D2 tipa spuldzes darbojas ar 35W 85V maiņstrāvu. Šīs spuldzes satur smago metālu dzīvsudrabu.
Jaunāki HID spuldžu modeļi (D3S, D3R, D4S, D4R), kas tiek ražoti kopš 2009. gada, nesatur dzīvsudrabu un ir videi draudzīgāki. Šī spuldzēm ir nepieciešami īpaši balasti, kas atšķiras no D1 un D2 tipa. D3 spuldzēm ir iebūvēti starteri.
D4 priekšējo lukturu spuldzes ir mazākas, un tām ir nepieciešamas ārējas aizdedzes, piemēram, D2 tipa. T;as nav tik populāras, jo lielākā daļa augstākas veiktspējas gaismu ir paredzēti D2 bāzei.
Šīs gaismas nav fiziski vai elektriski savietojamas ar priekšējo lukturu korpusiem, kas paredzēti iepriekšējiem spuldžu veidiem. D3 un D4 gaismas darbojas ar 35W 42V maiņstrāvu.
Xenon spuldžu krāsu spektri
Auto spuldžu ražotāji piedāvā spuldzes ar dažādiem krāsu spektriem. Tās var būt, sākot ar dzeltenām, līdz pat violetām. Vispiemērotākās, kas ir atzīts testos, ir spuldzes ar baltu nokrāsu. Baltas gaismas staru kūlis izstaro staru kūli, kas vairāk līdzinās dabiskajam apgaismojumam un visefektīvāk ļauj saskatīt priekšmetus tumsā.
Krāsu tonis mainās atkarībā no Kelvinu skaita. Standarta spuldzei ir 4300K.